Wniosek o płatność
Składanie wniosków o płatność w ramach programu priorytetowego „Czyste Powietrze”
Złożenie wniosku o płatność możliwe jest dopiero po potwierdzeniu zawarcia umowy i uzyskaniu jej numeru (numer umowy jest przekazywany do Beneficjenta w piśmie informującym o zawarciu umowy).
Po zrealizowaniu części lub całości zadań określonych w umowie dotacji, Beneficjent występuje do WFOŚiGW o ich rozliczenie i wypłatę dofinansowania za wykonany zakres prac składając wniosek o płatność (dalej także jako WOP) częściowy lub końcowy.
W przypadku umowy dotacji w ramach podstawowego, podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania, wypłata dofinansowania może być zrealizowana maksymalnie w trzech częściach (wnioski częściowe i wniosek końcowy).
Wniosek o płatność w ramach dotacji z prefinansowaniem oraz w ramach najwyższego poziomu dofinansowania może zostać złożony tylko przy udziale operatora Programu Czyste Powietrze, poprzez konto grupowe operatora w systemie GWD – beneficjent który zawarł umowę dotacji z prefinansowaniem lub umowę dotacji/dotacji z prefinansowaniem w ramach najwyższego poziomu dofinansowania nie może złożyć wniosku o płatność przy użyciu swojego indywidualnego konta w GWD.
Przed wypełnieniem wniosku należy zapoznać się z instrukcją wypełniania wniosku o płatność w programie priorytetowym „Czyste Powietrze” – Link do instrukcji
Należy pamiętać, że dokumenty zakupy, przedstawiane z wnioskiem o płatność muszą być wystawione imiennie na Beneficjenta lub wspólnie na Beneficjenta i jego małżonka.
W ramach Programu nie są kwalifikowane koszty w sytuacji, gdy małżonek Beneficjenta pozostający z nim w ustawowej wspólności majątkowej jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą dokonuje sprzedaży lub dostawy lub wykonuje usługę i wystawia fakturę lub równoważny dokument księgowy na Beneficjenta. Dokumenty zakupu wystawione przez współmałżonka Beneficjenta, w opisanej powyżej sytuacji, nie mogą być wpisywane do wniosku o płatność.
Wymagane załączniki
W zależności od zakresu rzeczowego przedsięwzięcia oraz wprowadzonej do wniosku o płatność informacji o rozliczanych dokumentach zakupu, zostanie wyświetlona lista wymaganych załączników, które Beneficjent powinien załączyć do wniosku. Niektóre z przedstawionych załączników pomimo tego, że są wyświetlone na liście mogą nie być wymagane dla danego przedsięwzięcia (zgodnie z przypisem dla danego załącznika).
Załącznikiem do instrukcji jest wzór protokołu odbioru prac wykonawcy (link do wzoru), który może być wykorzystany do potwierdzenia wykonania prac z zakresu rzeczowego przedsięwzięcia wskazanego we wniosku o płatność. Ilekroć mowa o protokole w poniższym opisie dokumentów załączanych do wniosku o płatność, można zastosować powyższy wzór, dopuszcza się również protokół odbioru prac sporządzony na wzorze udostępnionym przez wykonawcę, pod warunkiem, że zawiera wszystkie wymagane elementy i informacje.
Przed złożeniem należy sprawdzić, czy wniosek jest kompletny, podpisany i zawiera wszystkie załączniki. Poszczególne pozycje z zakresu rzeczowego (kategorie kosztów) muszą być rozliczane w całości w ramach jednego wniosku o płatność (nie ma możliwości rozliczania danej pozycji z zakresu rzeczowego w ramach kilku wniosków o płatność). Każda zawarta przez Beneficjenta umowa z wykonawcą powinna zostać rozliczona w całości w ramach jednego wniosku o płatność (nie ma możliwości rozliczania danej umowy w ramach kilku wniosków o płatność).
Pełną dokumentację programu wraz z wzorami dokumentów znajdą Państwo pod adresem:
https://portal.wfos.lublin.pl/wymagana-dokumentacja-sciezka-przez-wfoigw