Nabór 2023 - część 2
Nabór wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie (dalej: WFOŚiGW) ogłasza nabór w trybie ciągłym wniosków o dofinansowanie w ramach Programu priorytetowego „Ogólnopolski program finansowania usuwania wyrobów zawierających azbest Część 2) Przedsięwzięcia w zakresie zbierania, transportu oraz unieszkodliwiania odpadów zawierających azbest realizowane w gospodarstwach rolnych” realizowanego w latach 2023-2027.
Cel programu:
Unieszkodliwienie odpadów zawierających azbest w gospodarstwach rolnych należących do beneficjentów Działania A1.4.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Beneficjenci:
W ramach Programu dofinansowanie w formie dotacji udzielane będzie jednostkom samorządu terytorialnego (dalej: JST) i ich związkom działającym na rzecz beneficjentów Działania A1.4.1 w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, którym Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR) wypłaciła i rozliczyła środki, na realizację przedsięwzięcia związanego z wymianą pokrycia dachu na budynku/budynkach krytych materiałem zawierającym azbest.
Budżet: do kwoty 23 000 000,00 zł.
Rodzaje przedsięwzięć:
Przedsięwzięcia w zakresie zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest, realizowane w gospodarstwach rolnych.
Koszty kwalifikowane:
- Koszty kwalifikowane obejmują wyłącznie wydatki w zakresie odbioru, transportu i unieszkodliwienia materiałów zawierających azbest.
- WFOŚiGW pokrywa koszty poniesione i udokumentowane przez JST po dniu złożenia wniosku o dofinansowanie. Jednocześnie przedsięwzięcie nie może zostać zakończone do dnia podjęcia przez Zarząd Funduszu decyzji o przyznaniu dotacji.
- Za datę zakończenia zadania uznaje się datę przekazania materiałów zawierających azbest na składowisko, określoną w ostatniej karcie przekazania odpadów.
- Kwota dofinansowania nie może przekroczyć iloczynu 700 zł i sumy całkowitego efektu ekologicznego, wyrażonego w Mg unieszkodliwionych odpadów zawierających azbest.
Warunki dofinansowania:
- Intensywność dofinansowania przedsięwzięcia wynosi do 100 % kosztów kwalifikowanych.
- Dotowana JST zobowiązuje się do merytorycznego nadzoru nad zadaniem, terminowej realizacji oraz podania do publicznej wiadomości informacji o dofinansowaniu.
- Przed złożeniem wniosku JST powinna rzetelnie oszacować koszt prac na podstawie zrealizowanych umów zawartych pomiędzy właścicielem gospodarstwa rolnego a ARiMR oraz potwierdzeniem otrzymania zwrotu poniesionych kosztów za wymianę pokrycia dachu.
- Jeżeli w momencie złożenia wniosku o dofinansowanie nie wszyscy beneficjenci zrealizowali zadania w ramach działania A1.4.1, JST ma możliwość złożenia do WFOŚiGW kolejnego wniosku o dofinansowanie.
- JST może uwzględnić we wniosku o dofinansowanie inwestycje zrealizowane i w całości wypłacone rolnikowi przez ARiMR od dnia 17.10.2022 r. do dnia 15.11.2026 r.
- Wykonawcą przedsięwzięcia w zakresie zbierania, transportu oraz unieszkodliwienia odpadów zawierających azbest powinien być podmiot wybrany zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 1710 z późn. zm.).
- Zasady pomocy publicznej stosowane są w odniesieniu do ostatecznych odbiorców korzyści. Podmiotem udzielającym pomocy ostatecznemu odbiorcy jest w takiej sytuacji dotowana jednostka samorządu terytorialnego, która zobowiązana jest do zapewnienia, aby wsparcie udzielane ostatecznym odbiorcom korzyści było zgodne z zasadami pomocy publicznej określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UE. L. z 2013 r. Nr 352, str. 9 z późn. zm.), a także do realizacji innych obowiązków podmiotu udzielającego pomocy.
- Zarząd WFOŚiGW może podjąć decyzję o zakończeniu naboru wniosków albo wstrzymaniu naboru wniosków, w szczególności w przypadku, gdy wnioskowana kwota wsparcia wszystkich wniosków złożonych w ramach naboru przekroczy wartość dostępnej alokacji. Informacja o zakończeniu naboru wniosków zostanie zamieszczona na stronie internetowej Funduszu.
- W przypadku, gdy wnioskowana kwota wsparcia wszystkich wniosków złożonych w ramach naboru przekroczy dostępną alokację, o przyznaniu dotacji decydować będzie kolejność wpływu/nadania wniosków do WFOŚiGW.
- Wnioski złożone poza określonym terminem naboru pozostawia się bez rozpatrzenia.
Termin i miejsce składania wniosków:
- Nabór wniosków prowadzony jest od dnia 28.09.2023 r. do wyczerpania dostępnej puli środków.
- Wnioski należy składać na właściwym formularzu osobiście lub za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi pocztowe lub kurierskie na adres: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie, ul. Wojciechowska 5, 20-704 Lublin lub w formie elektronicznej podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym osób upoważnionych do reprezentacji Wnioskodawcy na skrzynkę podawczą WFOŚiGW znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
O zachowaniu terminu złożenia wniosku decyduje:
- dla wniosku złożonego osobiście lub za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi kurierskie – data wpływu wniosku do sekretariatu WFOŚiGW
- (ul. Wojciechowska 5, 20-704 Lublin),
- dla wniosku złożonego za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi pocztowe – data nadania papierowej postaci wniosku,
- dla wniosku w formie elektronicznej podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym osób upoważnionych do reprezentacji Wnioskodawcy - data jego wpływu na skrzynkę podawczą WFOŚiGW znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP).
UWAGA
Zgodnie z ust. 7.4 pkt 4 programu, pomoc dla rolników powinna być udzielana jako pomoc de minimis w sektorze rolnym. Zasady tej pomocy określa rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. U. UE. L. z 2013 r. Nr 352, str. 9 z późn. zm.). Ust. 7.4 pkt 4 programu stanowi również, że oprócz zapewnienia zgodności wsparcia z przepisami ww. rozporządzenia, JST zobowiązana jest do wypełniania innych obowiązków podmiotu udzielającego pomocy, m.in. do wystawiania zaświadczeń o pomocy de minimis.
Formularz wniosku:
Formularz wniosku o dotację na usuwanie wyrobów zawierających azbest dla jednostek samorządu terytorialnego.
Informacje szczegółowe dotyczące Programu:
Dokumenty niezbędne do zawarcia umowy dotacji:
Wykaz dokumentów niezbędnych do zawarcia umowy dotacji
Wykaz nieruchomości kwalifikujących się do dofinansowania
Dokumenty niezbędne do rozliczenia zadania:
Wykaz dokumentów niezbędnych do rozliczenia zadania
Zbiorcze rozliczenie zadania
Zestawienie kart przekazania odpadów
Sprawozdanie z realizacji zadania
Oświadczenie o sposobie rozliczania podatku VAT
Protokół odbioru końcowego
W kwestiach nieuregulowanych w Programie priorytetowym i ogłoszeniu o naborze wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć z zakresu usuwania wyrobów zawierających azbest zastosowanie znajdują Zasady udzielania i umarzania pożyczek oraz tryb i zasady udzielania i rozliczania dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Lublinie.